Sağlık Rehberi

Çocuk Beslenmesinde Geleneksel Besinler

Çocuklar için sağlıklı beslenme anne karnında başlar ve büyüme tamamlandığı 20 li yaşlara kadar devam eder. Çocukluk çağı boyunca en hızlı büyüme bebeklik (ilk 2 yaş) ve ergenlik dönemlerinde gerçekleşir. Bu nedenle bebeklik ve ergenlik dönemleri sağlıklı yada optimal beslenme açısından önemlidir.

Ülkemiz geleneksel besinler açısında zengin bir kültüre sahiptir. Sosyal kültürel ekonomik ve fiziksel yararlara sahip olan geleneksel besinler bölgelere göre çeşitlilik gösterir. En bilinen geleneksel besinler: sütten yapılan yoğurt, ayran, kafir, peynir, etten yapılan pastırma, sucuk, kavurma, buğdaydan yapılan bulgur ,dövme, erişte ,tarhana, turşu, kurutulmuş sebze(domates biber patlıcan), pekmez, kurutulmuş meyveler (kayısı üzüm incir elma armut) dir.

 

Yoğurt:

            Kemik gelişimi ve sağlığı için esas olan kalsiyum, B vitaminler ribofilavini, vitamin b12 ve folik asittten zengindir.

Yoğurt yüksek miktarda probiyotik içerir. Bu probiyotikler, bağırsak duvarında bulunan ve besin emilimini sağlayan villusların yapısını koruyarak bağırsak hareketlerini düzenler. Bu sayede kabızlık, ishal, hazımsızlık gibi sıkıntıların da önüne geçer.

Yoğurt bağışıklık sistemini destekleyen, hastalık ve enfeksiyon gibi durumlarla savaşan T hücrelerinin aktivasyonunu artırıyor ve daha güçlü hale getiriyor. Bağırsak sağlığı için önemli dost bakteriler sayesinde de bağışıklığı destekleyerek vücudu enfeksiyona karşı dirençli hale getiriyor.

 

Bulgur:

Bizim kültürümüzde çok önemli bir yere sahiptir.  Buğdayın kaynatılması ile elde edilir. Kaynatma sırasında suya geçen tüm besin öğeleri emildiği için başta tiamin olmak üzere B12 dışındaki B vitaminleri ve bir çok mineralden zengindir.

Bulgurun uzun süre tokluk vermesi, kana yavaş bir şekilde karışıyor olması hem kan şekerinin ani iniş çıkışlarını engeller hem de kilo kontrolüne yardım eder.

 

Tarhana:

Tarhana buğday unu veya  kepeksiz buğday yarmasına yoğurt, maya, domates, biber ve soğan gibi çeşitli sebzelerle nane, dereotu  gibi çeşitli aromalı otlar ve tuz eklenip yoğrularak elde edilen hamurun 1-5 gün süreyle fermantasyona bırakılması ve ardından kurutulmasıyla elde edilen sağlıklı, sindirimi kolay, beslenme değeri yüksek ve geleneksel bir fermente Türk gıdasıdır. Tarhana, üretiminin kolaylığı yanında ucuz, dayanıklı ve besleyici olması nedeniyle ülkemizde yaygın olarak tüketilmektedir.

Diğer bazı ülkelerde de ülkemizde üretilen tarhanaya benzer ürünler üretilmektedir. Örneğin; Yunanistan’da trahana, Mısır, Suriye, Lübnan ve Ürdün’de yapılan kishk, Irak’ta kushuk, Macaristan ve Finlandiya’da tahonya/talkuna tarhanaya benzer ürünler arasındadır

Tarhana yapımı hemen her bölgede temelde aynı olmakla birlikte gelenek, görenek ve beslenme alışkanlıklarına göre farklı bileşimlerde tarhanalar üretilebilmektedir. Yapımındaki farklılıklara rağmen iki ana hammaddesi tahıllar ve yoğurtdur.  Ayrıca ülkemizde bazı bölgelerde tarhanaya süt, soya fasulyesi, mercimek, nohut, mısır unu ve yumurta da katılmaktadır . Tarhana üretiminin fermentasyon aşaması yoğurt bakterileri ve mayalar tarafından gerçekleştirilmektedir. Hayvansal ve bitkisel kaynakları içeren tarhana protein vitamin ve mineralden zengindir. Bundan dolayı bebek çocuk ve yaşlı beslenmesinde önemli yere sahiptir.

 

 

Pekmez:

 

        Eskiden tatalandırcı olarak kullanılan doğal bir besindir. Çoğunlukla üzüm olmak üzere dut, incir, elma, ve keçiboynuzu gibi meyvelerin kayantılarak yoğunlaştırılması ile elde edilir. Pekmez, glikoz ve fruktoz içerdiğinden, sindirime gerek kalmadan tüketildikten kısa bir süre sonra kana karışmaktadır. İçeriğindeki kalsiyum, potasyum, magnezyum, krom, demir ve B (B1,B2,B3) vitaminleri nedeniyle yüksek düzeyde vitamin ve mineral kaynağıdır. Yüksek enerji içeren pekmez özellikle çocuklar, sporcular, gebe ve emziren anneler için önemli bir besin kaynağıdır. Vücutta kan hücrelerinin (alyuvarların) oluşumunu sağlayan pekmez demir yönünden zengin olduğu için kansızlığa iyi gelmektedir

Bu gönderiyi paylaş

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir