Sağlık Rehberi

Kurban Bayramında Sağlıklı Beslenme

Bayramlar; tüm aile bireylerini bir araya getiren, sevgi, saygı ve mutluluk göstergesi olarak sergilenen geniş sofraların kurulduğu günlerdir. Kurban bayramında da sağlıklı beslenmenin temel özelliklerine, yiyecek-içecek seçimine, porsiyon kontrolüne ve besin gruplarının dengeli dağılımına dikkat edilmelidir.

 

Kurban bayramında doğru beslenmek için neler yapabiliriz?

  • Kırmızı et; iyi kalite proteinin yanı sıra demir, çinko, magnezyum, fosfor mineralleri ile B12, B6, B1 ve A vitaminlerini içerir.
  • Bayram günü kesilen hayvan eti, bekletilmeksizin birkaç saat içinde pişirilerek tüketilmelidir. Yeni kesilmiş hayvanların etlerindeki sertlik hem pişirmede, hem de sindirimde zorluk yaratır. Midede şişkinlik, hazımsızlık gibi sıkıntılara neden olur. Özellikle mide rahatsızlıkları çeken bireyler, eti 24 saat bekletmeden tüketmemelidir.
  • Pişirme yöntemi olarak; haşlama, fırınlama ve ızgara gibi yöntemler tercih edilmelidir. Kızartmalardan ve kavurmalardan uzak durulmalıdır.
  • Etin ateşe yakın olarak pişirilmesi hem kanserojen öğelerin oluşumuna neden olur. Bu nedenle; etler ateşten 15 santimetre uzakta pişirilmelidir.
  • Pişirmenin yanı sarı saklama koşullarının da sağlıklı olması için etlerinizi büyük parçalar halinde değil küçük parçalar halinde buzluk veya derin dondurucuda muhafaza edebilirsiniz. Buzluk kısmında -2 derecede 1-2 hafta, derin dondurucuda ise -18 derecede daha uzun süre muhafaza edebilirsiniz.
  • Et kullanılarak yapılan sebze ya da kurubaklagil yemeklerine yağ ilave edilmemelidir, etin kendi yağı ile pişmesi sağlanmalıdır.
  • Kurban bayramının geleneksel yemeği haline gelen kavurmanın içine kuyruk/iç yağı veya tereyağı eklemeden, kendi suyunda kısık ateşte pişirilmelidir.
  • Bayram süresince et tüketiminde aşırıya kaçınılmamalıdır. Öğünlerde 2-3 porsiyon (60-90 gram) et tüketimi yeterli ve uygun olacaktır.
  • Beslenme dengesini sağlamak adına etlerin yanında pilav/makarna yerine bulgur/esmer pirinç; asitli içecekler yerine ayran/yoğurt/cacık tercih edilmelidir.
  • Kavurma veya kırmızı et öğle yemeğinde tüketilmeli, akşam öğününde sebze veya kurubaklagil gibi posa içeriği yüksek yemekler tercih edilmelidir.
  • Günlük 2- 2.5 litre su tüketimine dikkat edilmelidir.
  • Tatlı tercihinizi şerbetli ya da hamurlu tatlılarından yana değil meyve veya sütlü tatlı olarak tercih edilmelidir.
  • Bayram ziyaretlerinizden sonra kendinize zaman ayırıp gün boyunca aldığınız fazla kalorileri yürüyüş yaparak dengelemeye özen gösterin.

 

Herkese sağlıklı ve mutlu bayramlar.

Bu gönderiyi paylaş

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir